Nors kelių dar nedengia sniegas, visiems vairuojantiesiems pats nerūpestingiausias laikas jau baigėsi – dienos trumpėja, vis dažniau tenka važiuoti tamsoje, merkiant rudeniniams lietums. Kaip teigia specialistai, jau dabar derėtų „perkrauti“ vairavimo įpročius ir ruoštis važinėti blogesnėmis sąlygomis.
Rudenį didėja tikimybė susitikti su laukiniais gyvūnais
Šiuo metu padidėja ir automobilių bei gyvūnų susidūrimo rizika, nes intensyviausiai žvėrys keliauja tamsoje ar prieblandoje. Ruduo – vienas metų laikų, kai šalyje užregistruojama daugiausiai tokių eismo įvykių. Pagal statistinius duomenis daugiausia gyvūnų Lietuvos keliuose žūsta pavasarį bei rudenį. Žvėrių mirtingumo dėl intensyvaus eismo problema didelė ir užsienio šalyse, pavyzdžiui, JAV per metus pusė milijono avarijų kyla vien dėl elnių, Vokietijoje kasmet suvažinėjama apie 100 tūkst. stirnų, Suomijoje – tiek pat baltauodegių elnių.
Mūsų šalyje įskaitinius eismo įvykius, kurių metu žūsta arba būna sužalojami žmonės, dažniausiai sukelia stambūs gyvūnai – briedžiai, elniai, stirnos, šernai. Kad būtų išvengta nelaimių, tiesiamos apsauginės tvoros, rengiamos požeminės pralaidos. Kai kuriose Europos šalyse žvėrims virš magistralių statomi specialūs tiltai, tačiau visiškai išvengti šios problemos nepavyksta, tad važiuojant tamsoje būtina pasirinkti saugų greitį.
Didesnė tikimybė susidurti su gyvūnu būna ne autostradoje, o išasfaltuotuose rajonų keliuose, kur vairuotojai mėgsta „smagiau“ spustelėti. Itin atidiems vertėtų būti ten, kur apie gyvūnų migraciją įspėja kelio ženklai. Tiesa, laukinių gyvūnų sutikti kartai galima ir pačiose netikėčiausiose vietose – šio teksto autorius prieš keletą metų stirną numušė sostinės Lazdynų rajone.
Laikas pasitikrinti žibintus ir valytuvus
Prasidėjus niūriam rudeniui pasikeiskite valytuvus. Lietus ir purvas jiems – šioks toks išbandymas. Važinėjant rudenį jie reikalingi vos ne kiekvieną dieną, tad taupyti saugumo sąskaita tikrai nederėtų.
Nepatingėkite sureguliuoti automobilio žibintų. Darganoje ir vakaro prieblandoje tai padės ne tik geriau matyti kelią ir kliūtis, bet ir neerzins kitų eismo dalyvių – nieko nėra blogiau, kaip darganoje akinantys priešais atvažiuojančio automobilio žibintai. Automobilio elektros sistemų specialistas, inžinierius Mantas Pilkis pataria rudenį patikrinti ne tik lemputes, bet ir žibintų reflektorius bei stiklus.
„Surūdiję reflektoriai ar matiniais tapę stiklai žibintų efektyvumą gali sumažinti net dvigubai. Plastikiniai žibintų stiklai gana greitai nusitrina, jei automobilio žibintuose buvo naudojamos galingesnės lemputės, stiklai iš vidaus aprūksta, patamsėja. Tai irgi stipriai sumažina jų efektyvumą. Tai atrodytų smulkmena, tačiau čia geriau netaupyti“, – sako inžinierius M. Pilkis.
Ar gerai matote?
Jauniems vairuotojams tai gali pasirodyti visai neaktualu, tačiau vyresniems žmonėms prieš tamsųjį sezoną patariama pasitikrinti regėjimą. Geras regėjimas vairuotojams labai svarbus, jam susilpnėjus, tampa sunku užtikrinti saugų važiavimą. Trumparegystė ar toliaregystė nepatogumų sukelia tiek jauniems, tiek ir vyresniems vairuotojams, tačiau su amžiumi regėjimas labiau linkęs silpti.
„Štai katarakta, kuri žymiai padidina akių jautrumą šviesai ir dėl to stipriai pablogina matymą, gali atsirasti sulaukus 40 metų. Be to priminčiau, kad bėgant metams geram regėjimui ima reikėti vis daugiau šviesos. Štai 45-erių žmogui reikia keturis kartus daugiau šviesos nei 19-mečiui, o sulaukus 60 metų, jos poreikis išauga dešimt kartų. Taip pat, pailgėja ir laikas, reikalingas prisitaikyti prie besikeičiančios aplinkos. Pavyzdžiui, vyresnio amžiaus vairuotojams pakėlus akis nuo prietaisų skydelio į kelią, persiorientavimas užtrunka bent viena sekunde ilgiau nei jaunesniems. Į akis spiginanti saulė kelia pavojų visiems eismo dalyviams, tačiau jos apakintiems vyresniems vairuotojams gerą regėjimą atgauti reikia daugiau laiko nei jaunesniems“, – aiškino gydytoja Aušra Merkienė.
Pasak medikės, ne visus išvardintus sutrikimus medikai aptinka apžiūrų metu, tad svarbu patiems įvertinti regėjimo pakitimus. Pastebėjus, jog matymas susilpnėjo, reikia apsilankyti pas medikus ir pasitarti dėl akinių ar kontaktinių lešių.
Laikas „perkrauti“ ir vairavimo įpročius
Nors kelio sniegas ir ledas dar nedengia, rudenį jau reikia keisti ir vairavimo įpročius. Vis dažniau tenka važiuoti šlapiu ir slidoku keliu, vis dažniau važiuojame tamsoje – eismo sąlygos sunkėja. Automobilio ratų sukibimas su šlapia kelio danga yra nepalyginamai mažesnis nei su sausu vasarišku asfaltu, todėl važiuojant šlapia kelio danga vertėtų pamiršti agresyvesnius manevrus, energingą įsibėgėjimą ir stabdymą.